lllll
lll

18. desember 2011

Juleverksted/Hvite kakemenn




"Søndag formiddag og fri fra jobb. Jeg står opp ekstra tidlig denne morgenen. Det nærmer seg jul og den fineste tiden på året. Det kribler litt i magen og jeg ønsker å gi barna gode minner og tviholder på gamle juletradisjoner. Jeg forter meg å sette en kakedeig og finne frem kakeformene fra i fjor. Det skal bakes og det er tid for årets første juleverksted…"
(Utdrag fra avisrep. skrevet for Amta Julen 2011)


Hei alle sammen!
I dag deler jeg en deilig oppskrifte med dere. Hvite kakemenn eller Gøttekællær som det heter i Fredrikstad hvor jeg er fra. Bildene er fra juleveksted for en tid tilbake der jeg inviterte min gode venninne J med barn der vi koset oss værre!

Hvite kakemenn (Gøttekællær):

100 g smeltet meierismør

3 dl sukker

2 dl hel melk

1 ts hornsalt

1 l hvetemel

Fremgangsmåte:

Rør sammen avkjølt smør, sukker, melk og halvparten av hvetemelet og hornsalt. Tilsett resten av melet. Dekk deigen med plast og la den stå kaldt, gjerne natten over. Kjevle deigen til den er ca. ½ cm- tykk. Trykk ut figurer med pepperkakeformer og stek figurene på 175 °C i ca 7 minutter.
 Ta kakene ut av stekeovnen før de blir gylne.
Når kakene var avkjølt males de med konditorfarge! 


God søndag til deg som titter innom!
Klem fra
Lotta

9 kommentarer:

  1. Heisann=)

    Så koselige bilder! og fin tekst du har funnet frem. så må jeg bare få si at du for et fint bord du har!! litt av en flott farge altså! =)

    Ha en fin søndag!

    Klem Yvonne

    SvarSlett
  2. Så mysigt det ser ut när ni står där och bakar tillsammans! Kram Johanna

    SvarSlett
  3. hallo, lotta. ich wünsche dir einen schönen 4. advent, angie

    SvarSlett
  4. Det har jeg aldri laget før, må vel prøves en dag! Flotte gutter du har...
    klem

    SvarSlett
  5. Det ser helt herlig ut!

    Ønsker deg en fabelaktig uke, jeg håper du får tid til å kose og nyte. Jeg skal bare jobbe til og med onsdag og da er det friii! JUBI!

    Vi blogges, kjære!
    Klem

    SvarSlett
  6. Er bare en liten tur innom for å ønske deg og dine en riktig god jul og et godt nytt år :-D

    Juleklemmer Karianne

    SvarSlett
  7. Ser utrolig koselig ut og jeg tipper det smaker godt også :) God jul til deg og dine! Kjekt å ha blitt "kjent" med deg i året som gikk :) Gleder meg til å blogges i romjulen og det nye året :) Vi drar straks til svigers og blir der til 1. juledag. Stas å komme til duk og dekket bord :) Klemmer

    SvarSlett
  8. Hei Lotta,

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett. Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett