lllll
lll

26. juni 2012

Oppskrift "Lottas Pavlova"



Hei!
Her kommer oppskrift på Pavlova som lovet.
 Verdens enkleste kake!

Pavlovaen som jeg laget til bursdagen til Noah bestod av:
* 2 stk marengsbunner, en stor og en liten
* Vaniljekrem
* Pisket kremføte
* Jordbær, bringebær, blåbær og rips




 Oppskrift

{2 stk marengsbunner}

7 eggehviter
1/2 ts salt
3 dl sukker

Piskes i ca 10 min.
Stekes på 125 grader i ca 1,5 time midt i ovnen.


Når marengsbunnene er avkjølt, legges vaniljekrem og pisket kremfløte lagvis. Du kan også blande den piskede kremføten pg vaniljekremen sammen!  Pynt med sesongens frukt og bær!
Denne gangen brukte jeg ferdigkjøpt vaniljekrem, men det beste er jo å lage vaniljekremen selv av eggeplommene som blir til overs. Her er oppskrift:

Vaniljekrem: 
 1 stk Vaniljestang
5 dl H-Melk
5 stk Eggeplomme
1 dl Sukker
2 ss Maisenna
2 dl Kremfløte

Del vaniljestangen på langs og skrap ut frøene. Ha frø og stang i en kjele med melk og kok opp. Pisk godt så vaniljefrøene ikke klumper seg. Pisk eggeplommene med sukker og maisenna i en bolle som tåler kokende vann. Ha i én spiseskje vann om det blir for tykt. 
 Fjern vaniljestangen fra melken. Hell det over eggeblandingen og pisk kraftig. Ha det tilbake i kjelen og varm forsiktig opp. Pisk hele tiden. Hell blandingen gjennom en sikt og la den avkjøle seg.

Pisk kremfløten stiv og vend det inn. 



Oppskrift på vaniljekrem er hentet fra: 
Klikk.no 



Bon appétit

 




16 kommentarer:

  1. Dette så da veldig godt ut Lotta :O)
    Jeg lager marengsbunnen med litt grovhaket mørk sjokolade, og litt balsamiko eddik i. Godt med sjokoladen... :O)

    Veldig godt med så mye frukt på!

    Klem Fredrikke

    SvarSlett
  2. Hei

    Dette er en av mine favoritter:) Men så kult å lage den i to etasjer:)
    Takk for tipset den ble jo super lekker.

    Ha en fin dag

    Klem

    SvarSlett
  3. For en fantastisk kake! Har du sett :) Skal prøves ut!
    Ha en fin uke :)
    Klem

    SvarSlett
  4. Snadder. Lagde ikke mindre enn 3 pavlova kaker i helgen. Alle ble spist opp. Nam, nam
    Klem Tove

    SvarSlett
  5. Mmm.. det er jo så godt! Fristet nå ja!

    SvarSlett
  6. Mmmm...det er jo så godt! Nå er jeg fristet!

    SvarSlett
  7. ser kjempe godt ut!
    Takk for at du deler!
    Klem

    SvarSlett
  8. Den kaken så bare helt fantastisk ut! Jeg elsker marengs og om man bruker bær eller is oppå så blir det utrolig deilig. Pavlova med bær er jo en sikker vinner etter en deilig sommermiddag da ;-)

    Vi sees på torsdag snuppa, satser på at vi bruker en halvtimes tid!

    Klem
    Anett

    SvarSlett
  9. Elsker Pavlova kake! Denne så jo fantastisk ut:) Så flink du er:) Heldige de som får/fikk spise denne, mmmm....:-D

    SvarSlett
  10. Takk for kjempe fint tips til ny vri på Pavlovaen!
    Det der må prøves :) Såg kjempe godt ut!!
    God tirsdagskveld til deg! Toril :)

    SvarSlett
  11. OMG, for ei flott kake! Og enklere kan det nesten ikke bli;) Neste gang følger jeg din oppskrift, Lotta! Skal bli morro å få svingt Kitchenaiden ;)

    Lekre ting fra FERM living! ;)

    Klem

    SvarSlett
  12. Dette tror jeg jammen jeg og skal få til ; )

    Ha en deilig sommerdag!

    SvarSlett
  13. Så festlig! Jeg er også veldig glad i pavlova, stilig å stable de i to etasjer!! Klem

    SvarSlett
  14. Det er alltid fint med gode oppskrifter, som faktisk lar seg gjennomføre! ;)
    Takk ellers for koselig kommentar!
    Ønsker deg ei fortsatt finfin uke! :)
    Klem fra Carina

    SvarSlett
  15. Ja takk, jeg kommer en tur på pavlova *fnis*

    Happy weekend
    -Maia

    SvarSlett
  16. Har fått dilla på å lage den jeg og, overraskende enkel!! Dog ser din proffere ut enn min...:-)
    KLem i regnet♥

    SvarSlett