lllll
lll

3. juni 2014

Jordbærterter



I dag fyller mannen min år og i den anledning har jeg laget jordbærterter.
Siden jeg ikke klarer å stå rett opp og ned så lenge av gangen fant jeg ut at jordbærterter var genialt.








Oppskriften er enkel som bare det...

Sprøyt et lite lag med vaniljekrem på mørdeigsbunnene for så å sprøyte på pisket krem som du legger halve jorbær rundt. For å få litt glans kan du koke opp litt jordbærgele å pensle på mens den er varm. Myntheblad eller sitronmelisse gjør seg fint på toppen!

Mørdeig/paibunner kan du kjøpe ferdig eller lage enkelt selv:
200 g hvetemel, 1 ss sukker, 150 g smør, 
1 ts eggeplomme, 2 ss vann


1. Bland mel og sukker i en bolle, gjerne i kjøkkenmaskin. Smuldre i smøret. Tilsett eggeplomme og vann og bland deigen raskt sammen.
2. Del deigen i 6 emner og klem deigen godt inntil og jevnt opp langs kanten av formene. Prikk bunnene med gaffel. La formene stå kjølig minst 45 min.
3. Stek paibunnenen i ovnen ved 200° Ci 12-15 minutter, til de er gjennomstekt og svakt gyldne. Avkjøl.

Kilde: Brød & Korn




Ha en fin tirsdag!
Klem fra
Lotta



3 kommentarer:

  1. Mmm... Dette så godt ut! Jeg "sikler" alltid etter disse i bakedisken, men hjemmebakt må vel være enda bedre! Dette har jeg lyst til å prøve ut! :)

    SvarSlett
  2. Mmm, disse så skikkelig gode ut:))
    Og gratulerer med dagen til mannen i huset!

    SvarSlett
  3. Dette så deilig ut! Liker enkle løsninger! :)
    Ønsker deg en fin onsdag!

    Mvh
    Ingrid

    SvarSlett